Quantcast
pork barrel

China closes liberal website after reform call



BEIJING–A liberal Chinese journal had its website shut down Friday, it said, after it urged the country’s Communist leaders — who regularly promise reform — to follow the constitution.

The website of Annals of the Yellow Emperor, a prominent Beijing-based publication, was closed days after it published an article arguing that China’s constitution lays out a roadmap for political change.

Attempts to access the website Friday led to a page with a cartoon policeman holding up a badge and the message: “The website you are visiting has been closed because it has not been filed on record.”

The move follows a similar call in a key liberal newspaper being censored by the authorities.

Chinese liberals argue that rights enshrined in the constitution, including freedom of speech, press and assembly, are not respected by the ruling Communist party.

“At around nine am today, the website was closed,” said a post on the Annals of the Yellow Emperor’s official web page on Sina Weibo, a website similar to Twitter.

The journal’s editors received a message from Internet regulator the Ministry of Industry and Information Technology last month stating that the website had been “cancelled”, the post said.

The ministry did not immediately respond to faxed questions sent by AFP on Friday.

The website closure came a day after censors blocked an article from popular liberal newspaper Southern Weekly which called for the realization of a “dream of constitutionalism in China” so that citizens’ rights could be protected.

A propaganda official in Guangdong province, where the newspaper is based, removed the article and replaced it with a weaker message, said several current and former journalists at the newspaper.

The official, Tuo Zhen, “directed that many alterations and replacements be made to the New Year’s special edition. This resulted in numerous errors and accidents”, former Southern Weekly journalists said in an open letter posted online.

All Chinese media organizations are subject to orders from government propaganda departments, which often suppress news seen as “negative” by the Communist party, although some publications take a more critical stance.

China was the 174 lowest of 179 countries ranked for press freedom in 2011-12 by the advocacy group Reporters Without Borders, falling three places compared to the previous year.


Follow Us




Recent Stories:

Complete stories on our Digital Edition newsstand for tablets, netbooks and mobile phones; 14-issue free trial. About to step out? Get breaking alerts on your mobile.phone. Text ON INQ BREAKING to 4467, for Globe, Smart and Sun subscribers in the Philippines.

Tags: Internet , Media , Reporters Without Boarders , Restriction




Copyright © 2014, .
To subscribe to the Philippine Daily Inquirer newspaper in the Philippines, call +63 2 896-6000 for Metro Manila and Metro Cebu or email your subscription request here.
Factual errors? Contact the Philippine Daily Inquirer's day desk. Believe this article violates journalistic ethics? Contact the Inquirer's Reader's Advocate. Or write The Readers' Advocate:
c/o Philippine Daily Inquirer Chino Roces Avenue corner Yague and Mascardo Streets, Makati City, Metro Manila, Philippines Or fax nos. +63 2 8974793 to 94
Advertisement
Advertisement
Marketplace
Advertisement